Šta
je to koordinacija borbe protiv korupcije?
Koordinacija borbe
protiv korupcije podrazumijeva koordinisano sprovođenje zakonskih i
podzakonskih propis, te strateških dokumenta iz oblasti borbe protiv korupcije
u BiH. Takođe, koordinacija borbe protiv korupcije je harmonizovano djelovanje
svih aktera borbe protiv korupcije u skladu sa normativnim i strateškim okvirom
borbe protiv korupcije, a koje daje efektivne rezultate. Da bi koordinacija
borbe protiv korupcije funkcionisala u organizacionom smislu, neminovno je
postojanje centralnog koordinirajućeg tijela koje će incirati i usmjeravati
djelovanje aktera u borbi protiv korupcije.
Šta je
to Strategija za borbu protiv korupcije?
Državna Strategija za
borbu protiv korupcije predstavlja opštii okvir borbe protiv korupcije koji
tretira glavne uzroke za pojavu korupcije kao i načine kako se boriti protiv te
pojave. Ovaj dokument ima sistemski pristup borbi protiv korupcije, kreira se za
određeni vremenski period na osnovu analize i procjene pojavnih oblika
korupcije (fenomenološki aspekt) i stepena zastupljenosti ove pojave.
Šta je
to Akcioni plan za sprovođenje Strategije?
Akcioni plan za
sprovođenje Strategije predstavlja prateći operativni dokument Strategije za
borbu protiv korupcije koji se sastoji od određenog broja aktivnosti koje imaju
precizno definisan vremenski rok za realizaciju, indikatore uspješnosti i
nosioce realizacije aktivnosti.
Zašto nam
treba međunarodna saradnja u borbi protiv korupcije?
Međunarodna saradnja u borbi protiv korupcije je
potrebna s obzirom da su ratifikovane međunarodne konvencije u oblasti borbe
protiv korupcije, te je neophodno da se u potpunosti osigura njihova
implementacija.
Zašto nam
treba regionalna saradnja u borbi protiv korupcije?
Regionalna
saradnja osnovni je element evropskih integracija. Ona je za zemlje procesa
stabilizacije jedan od ključnih uslova integracije u Evropsku uniju. U skladu
sa zaključcima Evropskog Savjeta iz Santa Marija de Feirea (2000.), od zemalja
zapadnog Balkana zatraženo je zaključivanje međusobnih sporazuma ili konvencija
o regionalnoj saradnji. Sporazumi o saradnji uključuju: međusobni politički
dijalog, stvaranje zone slobodne trgovine, tijesnu saradnju u oblasti pravosuđa
i unutrašnjih poslova, zajedničko suzbijanje organizovanog kriminala, korupcije
i svih drugih nezakonitih djela i ilegalne prekogranične trgovine. Obavezu
regionalne saradnje zemlje procesa stabilizacije i pridruživanja preuzimaju i
uspostavljanjem bilateralnih odnosa s Evropskom unijom.
Šta je Proces
stabilizacije i pridruživanja?
Proces stabilizacije i
pridruživanja (PSP) predstavlja posebnu vrstu regionalnog pristupa Evropske
unije državama zapadnog Balkana. Albanija, Bosna i Hercegovina, Makedonija,
Srbija i Crna Gora i Hrvatska po prvi put su dobile priliku da na osnovu njima prilagođenog
pristupa postanu članice Unije. Suštinu PSP predstavlja: potpisivanje i
sprovođenje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), kako bi se
uspostavljanjem posebne vrste ugovornih odnosa osnažila saradnja sa zemljama
regiona. SSP su napravljeni po mjeri svake od država, imajući u vidu njene
specifičnosti, a rokovi za početak pregovora o zaključivanju SSP i za njegovu
realizaciju razlikuju se od slučaja do slučaja. Proces stabilizacije i
pridruživanja, osim što sadrži podsticaje u vidu različitih programa pomoći,
postavlja i određene ekonomske i političke uslove, tj. ispunjavanje kriterija
iz Kopenhagena.
Šta znači za Bosnu i Hercegovinu Sporazum o
stabilizaciji i pridruživanju ?
Stupanjem na snagu
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju 1. juna 2015. godine prestalo je
važenje Privremenog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima. Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju
(SSP) se Bosni i Hercegovini potvrđuje status pridružene članice i
potencijalne kandidatkinje za članstvo u EU, a odnosi BiH sa EU podižu na viši
nivo jer obaveze koje proističu iz političkog dijaloga i regionalne saradnje su
sada dio ugovornog odnosa. Iz Sporazuma proizlaze određene političke,
institucionalne i ekonomske implikacije, a očekivano je da primjena njegovih odredbi
donese direktnu i posrednu korist za građane BiH. Odredbe SSP-a, između ostalog, nalažu postepeno usklađivanje bh
zakonodavstva s propisima EU u oblasti uslova rada, naročito zdravlja i
bezbjednosti na radu, te jednakih mogućnosti. BiH treba da preduzme
neophodne mjere kako bi postepeno postigla usaglašenost s tehničkim propisima
EU i evropskim postupcima standardizacije, metodologije, akreditacije i
ocjenjivanja usklađenosti, što treba da poveća kvalitet i bezbjednost proizvoda
na bh tržištu, kao i konkurentnost bh proizvoda na tržištu Unije. Primjena
Sporazuma treba da dovede do povećanja zaštite potrošača, zaštite ličnih
podataka, bolje saradnje ugovornih strana u oblasti azila, migracija,
upravljanja granicama, borbe protiv zloupotrebe droga, terorizma, organizovanog
kriminala i pranja novca, što u konačnici znači bolju zaštitu bezbjednosti bh
građana.
Šta
je GRECO?
GRECO je uspostavljen kao mehanizam za monitoring u skladu s Djelimičnim
i proširenim sporazumom o uspostavljanju „Grupe
država protiv korupcije – GRECO”, koji je Komitet ministara Savjeta Evrope
usvojio 5. maja 1998. godine. Njen cilj je da se koristeći proces uzajamne
evaluacije i međusobnog pritiska, vrši monitoring država potpisnica u njihovom
djelovanju u oblasti borbe protiv korupcije. Pronalaženja nedostataka u antikorupcijskim politikama spomenutih država
je korisno, jer podstiče na neophodne zakonodavne, institucionalne i praktične
reforme. Svaka država koja potpiše Krivičnopravnu ili Građanskopravnu konvenciju Savjeta Europe o korupciji automatski
postaje članica GRECO-a i njegovih sistema evaluacije.
Bosna i Hercegovina
postala je članicom GRECO-a 2000. godine. Trenutno se BiH nalazi u Četvrtom
krug evaluacije GRECO-a, pod nazivom: “Sprečavanje korupcije među članovima
Parlamenta, sudijama i tužiocima”. Ova tema je istovremeno povezana s
prethodnim radom GRECO-a, prije svega, Prvim krugom evaluacije u kojem je
snažno naglašena nezavisnost pravosuđa, Drugim krugom evaluacije u kojem je
posebno ispitan izvršni nivo javne uprave i Trećem krugu evaluacije, čiji fokus
je bio usmjeren na inkriminaciju korupcije i sprečavanje korupcije u kontekstu
političkog finansiranja.
Šta
je UNCAC?
Konvencija Ujedinjenih Nacija protiv korupcije-UNCAC je prvi pravno
obavezujući međunarodni antikorupcijski instrument. U svojih 8 poglavlja i 71
članova, Konvencija obavezuje države potpisnice da propišu krivična i druga
djela koja će obuhvatiti širok spektar korupcijskih djela, ako ona već ne
predstavljaju krivična djela u skladu s domaćim zakonodavstvom. Konvencija ide
dalje od prethodnih instrumenata ove vrste, inkriminirajući ne samo osnovne
oblike korupcije, kao što su mito i pronevjera javnih fondova, nego i trgovinu
uticajem, skrivanje i pranje sredstava pribavljenih korupcijom, kao i ometanje
sudskog postupka. UNCAC pokriva sve radnje protiv korupcije, od
preventivnih mjera (uspostavljanje preventivnog antikorupcijskog tijela,
zaštite prijavitelja korupcije i sl.), istrage i krivičnog gonjenja do zamrzavanja,
oduzimanja, konfiskacije i povrata imovine stečene krivičnim djelom, kao i
međunarodnu saradnju. Krivična djela u Konvenciji odnose se i na problematične
oblasti korupcije u privatnom sektoru.
BiH je završila proces nadzora iz prvog
preglednog kruga o implementacije Konvencije UN-a protiv korupcije u BiH u
2015. godini nad poglavljima III (Inkriminacija i sprovođenje zakona) i IV
(Međunarodna saradnja). Po okončanju procesa nadzora UNCAC-a u
BiH, Savjet ministara BiH je usvojio Informaciju u vezi revizije implementacije
Konvencije UN-a za borbu protiv korupcije u BiH. Zadužene su nadležne
institucije u BiH da pristupe aktivnostima na ispunjenju preporuka iz Izvršnog
sažetka Izvještaja, a u cilju potpune implementacije Konvencije Ujedinjenih
nacija protiv korupcije u BiH.
Šta
je Plan za borbu protiv korupcije ?
Plan za borbu protiv
korupcije predstavlja operacionalizaciju strateških programa i aktivnosti iz
Strategije za borbu protiv korupcije 2015-2019. i Akcionog plana za sprovođenje
sa precizno određenim aktivnostima, vremenskim rokovima, institucijama
nadležnim za sprovođenje, indikatorima uspješnosti i potrebnim resursima.
Šta
su Smjernice za izradu planova za borbu protiv korupcije na nivou institucija
BiH ?
Agencija je kreirala i
usvojila Smjernice za izradu planova za borbu protiv korupcije na nivou
institucija BiH. Smjernice za izradu planova za borbu protiv korupcije
predstavljaju dokument koji u potpunosti opisuje elemente koji treba da budu
sadržani u planovima za borbu protiv korupcije u institucijama BiH.
Koji
su elementi Plana za borbu protiv korupcije?
Plan za borbu protiv
korupcije sadrži sljedeće elemente:
- Uvod
(nadležnosti, definicija korupcije, pojašnjenje pojmova integritet, etika
, koordinacija, prevencija i sl., opšti cilj Strategije, vremenski okvir,
obaveze i odgovornosti u smislu sprovođenja , finansijsku projekciju,
eventualni rizici u sprovođenju ).
- Zakoni
u BiH koji direktno ili indirektno regulišu oblast borbe protiv korupcije.
- Strateški
okvir u borbi protiv korupcije u BiH
predstavlja Strategija za borbu protiv korupcije BiH 2015-2019. , dok plan
podrazumijeva dosljednu primjenu zakonski propisa, prevenciju u cilju
sprečavanja korupcije, prijavu slučajeva korupcije, kao i podizanje
svijesti zaposlenih o rizicima korupcije.
- Međunarodni
dokumenti predstavljaju najznačajnije
dokumente u oblasti borbe protiv korupcije koji su potpisani i
ratifikovani od strane Bosne i Hercegovine.
- Praćenje
sprovođenja plana podrazumijeva kontinuirane aktivnosti praćenja
realizacije aktivnosti.
- Tabelarni
pregled aktivnosti za sprovođenje
plana čine dvije kategorije aktivnosti:
- 1.
aktivnosti predviđene Akcionim planom za sprovođenje Strategije (
standardne i specifične) i
- 2.
Aktivnosti iz domena prevencije korupcije u širem kontekstu (u skladu sa
misijom i vizijom institucije uvrštavaju određene aktivnosti u plan).
Kako
štitimo prijavitelje korupcije?
Zaštita prijavitelja
korupcije je mehanizam kojim ova Agencija štiti prijavitelja korupcije koji u
dobroj vjeri prijavi korupciju u institucijama Bosne i Hercegovine.
Kako
prijaviti korupciju?
Korupciju mogu prijaviti građani putem
besplatnog telefonskog broja: 080054321,
putem pošte na adresu: Dabrobosanska
26-28, Istočno Sarajevo, putem e-mail-a: prijavakorupcije@apik.ba i lično dolaskom u Agenciju na pomenutu
adresu.
Šta može
Agencija uraditi po Vašoj prijavi korupcije ?
Agencija će u skladu sa Zakonom o Agenciji za
prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije („Službeni glasnik
BiH“, broj:103/09 i 58/13) Vašu prijavu analizirati i proslijediti nadležnoj
instituciji na postupanje.
Zašto
nam treba nevladin sektor u borbi protiv korupcije ?
Saradnja između
institucija i civilnog društva pruža okvir koji će pomoći usmjeravanju
zajedničkog odnosa na svim nivoima vlasti u BiH, od lokalnih zajednica
(opština) do nivoa države BiH. Ovom saradnjom se potvrđuje opredijeljenost
institucija u BiH i civilnog društva da ojačaju svoje obaveze i odgovornosti u
ispunjavanju preuzetih uloga u razvoju i pružanju javnih politika kao i da
institucije u BiH preuzmu obavezu i ojačaju svoju ulogu u promovisanju
dobrovoljnih i društvenih aktivnosti u svim oblastima društvenog života.
Šta
su Smjernica za saradnju Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe
protiv korupcije sa organizacijama civilnog društva (OCD)?
Agencija je kreirala i
usvojila Smjernice za saradnju sa organizacijama civilnog društva (OCD), a kojima
se na sistemski način definišu oblici saradnje i koordinacije u pogledu
sprovođenja specifičnih projekata u oblasti antikorupcije.
Što je to prevencija korupcije?
Pod prevencijom korupcije podrazumijeva se širi kontekst aktivnosti
usmjerenih prije svega na identificiranje i eliminiranje uzroka korupcije,
odvraćanje osoba od činjenja kaznenih djela u vezi s korupcijom, osiguranje i
unaprjeđenje pravnog okvira za prevenciju korupcije, poticanje sudjelovanja
civilnog društva u prevenciji korupcije, podizanje svijesti javnosti i
stvaranje odnosa netolerancije prema korupciji, edukacija i bolje upoznavanje
društva o uzrocima i posljedicama utjecaja korupcije, te aktivno sudjelovanje u
prevenciji i promoviranju transparentnog i odgovornog rada tijela i institucija
u BiH.
Koji su poslovi Sektora za prevenciju korupcije?
U Sektoru za prevenciju korupcije obavljaju se slijedeći poslovi:
prikupljanja i analiziranja statističkih i drugih podataka, informiranje svih
relevantnih subjekata u BiH o rezultatima istraživanja, analiziranje
dostavljenih podataka s ciljem utvrđivanja pojava koruptivnog djelovanja,
izrade Strategije za borbu protiv korupcije i Akcijskog plana za njezinu
provedbu, praćenja sukoba interesa, analiziranje pravomoćnih odluka mjerodavnih
tijela za procesuiranje sukoba interesa s ciljem sagledavanja pojava
koruptivnog djelovanja i obavještavanja mjerodavnih institucija o zatečenom
stanju, davanje preporuka za strategiju upravljanja sukobom interesa u
pojedinačnim slučajevima, te izdavanje smjernica za politiku upravljanja
sukobom interesa u institucijama vlasti, propisivanja jedinstvene metodologije
za prikupljanje podataka o imovinskom stanju javnih službenika, u koordinaciji
s mjerodavnim tijelima, propisivanja jedinstvene metodologije i smjernica za
izradu planova integriteta i pružanja pomoći javnim institucijama na svim
razinama u njihovoj provedbi, praćenja efekata primjene zakona i podzakonskih
akata koji imaju za cilj prevenciju korupcije i davanje mišljenja i instrukcija
o pitanju njihove primjene, iniciranja aktivnosti u vezi s izmjenama i dopunama
postojećih zakonskih rješenja i njihovo usklađivanje, suradnje s domaćim
naučnim i stručnim organizacijama, medijima i nevladinim organizacijama po
pitanju prevencije korupcije, razvoja edukativnih programa u vezi s prevencijom
korupcije i borbe protiv korupcije, te nadzor nad njihovom provedbom i drugi
slični poslovi.
Šta
je integritet?
Integritet potiče od
latinske riječi „Integritas“ što znači čestitost, cjelina, usaglašenost,
nedjeljivost, postojanost, iskrenost i jednistvo. To je pojam koji označava da
osoba, odnosno institucija u cjelini svoj rad zasniva na načelima poštenja,
savjesnosti, nepristrasnosti, transparentnosti. Pod integritetom institucije
podrazumijevamo sposobnost institucije da poštuje norme i pravila, koja upravljaju područjem
njenog djelovanja.
Koliko
vrsta integriteta razlikujemo?
Kada govorimo o
integritetu neophodno je razlikovati tri vrste integriteta i to: lični
integritet, integritet institucije (institucionalni integritet) i društveni
integritet. Pod ličnim integritetom podrazumijevamo postupanje u skladu sa
moralnim obavezama i načelima, to je ono ponašanje koje svaki pojedinac „ponese
od kuće“. Pod institucionalnim integritetom podrazumijevamo način rada
institucije i uposlenih u njoj, koji rade i djeluju u skladu sa načelom
nezavisnosti, nepristrasnosti, transparentnosti i poštenja. Ne možemo govoriti
o integritetu institucije ukoliko ne postoji izgrađen integritet pojedinca,
koji je svjestan da interes institucije mora biti iznad njegovog privatnog
interesa. Pojedinac sa izgrađenim integritetom, doprinijet će jačanju
integriteta institucije, a jak lični integritet kao i integritet institucije
treba da doprinese gradnji društvenog integriteta.
Šta
je plan integriteta?
Plan integriteta je interni antikorupcijski dokument preventivnog karaktera u
kojem je sadržan skup mjera pravne i praktične prirode kojim se sprječavaju i
otklanjaju mogućnosti za nastanak i razvoj različitih oblika korupcije,
koruptivnog dejstva kao i drugih oblika nepravilnosti u radu institucije.
Zašto
institucija treba da ima izrađen plan integriteta? Koja je svrha (cilj) izrade
plana integriteta?
Svrha izrade i usvajanja navedenog dokumenta je da se unutar institucije
skrene pažnja kako na postojeće nepravilnosti
tako i na potencijalne nepravilnosti te da se definišu rizične oblasti,
radna mjesta podložna različitim oblicima nepravilnosti i koruptivnom
djelovanju te da se na taj način djeluje preventivno, odnosno da se skrene
pažnja na eventualne rizike na nepravilnosti u radu institucije. Za plan integriteta je karakteristično da posjeduje sposobnost
prilagođavanja specifičnostima različitih institucija i djelatnosti te kao takav
doprinosi povećanju efikasnosti u ostvarenju ciljeva antikorupcijske
politike.
Koji
su vidljivi efekti uvođenja principa integriteta u rad institucija?
Efekti uvođenja
principa institucija su: povećanje efikasnosti i transparentnosti rada
institucije, poboljšanje kvalitete rada institucije, dosljedna primjena propisa
i internih akata, standardizacija procesa rada te jačanje povjerenja u rad
instituciju od strane građana, ali i cjelokupne javnosti.
Koje
institucije su u obavezi da izrade plan integriteta?
Javne institucije, na
svim nivoima u BiH, dužne su da izvrše samoprocjenu koliko su podložne
korupciji, koruptivnom dejstvu te drugim oblicima nepravilnosti u njihovom
radu, da procijene koja su rizična područja kao i rizična radna mjesta te da,
na osnovu izvršene procjene, pristupe izradi i usvajanju plana integriteta.
Plan integriteta javne institucije koja ima više od jedne organizacione jedinice, odnosno javne institucije koja je
organizovana i djeluje na cijelom području BiH, sačinjava jedinstveni plan
integriteta za navedenu instituciju.
Organizaciona jedinica javne institucije
je obavezna izraditi i usvojiti jedinstveni plan integriteta za sve
njene organizacione jedinice, ako je organizaciona jedinica u kojoj je zaposleno:
a) više od deset državnih službenika te b) ukoliko obavlja svoje dužnosti na
osnovu teritorijalnih načela (podružnice, policijske stanice i sl.) i u kojoj
je zaposleno više od pet državnih službenika.