U prvom medijskom istupu s pozicije direktora APIK-a Hasim Šabotić kaže da mu nije trebalo puno vremena da zaključi kako Zakon o Agenciji na čije je čelo došao obiluje nedostacima koji su kamen spoticanja kada je riječ o uspješnoj borbi protiv korupcije u BiH
Razgovarao:
Benamin TURKOVIĆ
Hasim Šabotić, novoimenovani direktor
Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije u BiH
(APIK), ima dugogodišnje policijsko-istražiteljsko iskustvo iza sebe u bh.
strukturama za provođenje zakona.
U prvom medijskom istupu s pozicije
direktora APIK-a, za naš list kaže da mu nije trebalo puno vremena da zaključi
kako Zakon o Agenciji na čije je čelo došao obiluje nedostacima koji su kamen
spoticanja kada je riječ o uspješnoj borbi protiv korupcije u BiH.
Sukob interesa
- Ako samo nakratko analizirate Zakon
o Agenciji i vidite nadležnosti koje imamo, sve će vam biti jasno. Ljudi od nas
očekuju konkretne rezultate u borbi protiv korupcije, a mi ih u ovom momentu ne
možemo postići dok ne budu promijenjene nadležnosti Agencije. Navest ću vam
samo jedan primjer. Zakon kaže da su institucije obavezne sarađivati s Agencijom,
ali nigdje nema kaznena odredba predviđena za one koji ne sarađuju. I tada se
nalazimo u velikom problemu - otvoren je Šabotić.
Mandat Vašeg
prethodnika obilježile su brojne prepreke, od nedostatka adekvatnog radnog
prostora i zaposlenih u Agenciji do nerazumijevanja vlasti za problem korupcije
u BiH. Kakvo ste stanje zatekli?
- Ne baš optimistično. Zatekao sam 33
zaposlena, od kojih osam radi u Odjeljenju za sukob interesa, koje je u službi
Komisije za odlučivanje o sukobu interesa, a ne Agencije. Kada izuzmemo tih
osam ljudi, ostane svega 25 njih koji se trebaju boriti protiv sistemske
korupcije u BiH, odnosno čiji je zadatak da uspostave efikasan sistem
prevencije korupcije u institucijama na svim nivoima u BiH.
Na čemu ćete
onda Vi insistirati, odnosno šta ste sebi zadali kao ciljeve?
- Nisam čovjek koji postavlja nerealne
ciljeve i obećava ono što ne može ispuniti. Svjestan sam činjenice da je bez
političke volje nemoguće bilo šta promijeniti u BiH. Međutim, ova agencija u
narednom periodu mora pronaći način kako bi bile otklonjene prepreke s kojima
se susreće kada je riječ o sistemskoj borbi protiv korupcije u BiH.
Koji je to
način?
- Taj da niko od relevantnih
faktora u državi ne bude zaobiđen i na tome ćemo što prije početi raditi.
Nastojat ćemo da u što kraćem vremenu uspostavimo saradnju sa svim
institucijama u BiH koje rade na provođenju zakona, a posebno s Tužilaštvom
BiH, te tužilaštvima na entitetskim, nivou Brčko Distrikta i kantonalnim
nivoima. Trenutno je u toku ciklus posjeta novog rukovodstva Agencije vladama
kantona, odnosno kantonalnim premijerima s kojima razgovaramo o uspostavi
tijela za sprečavanje korupcije na ovim nivoima vlasti i donošenju strateških
dokumenata.
Ima li namjerne
opstrukcije rada Agencije za borbu protiv korupcije?
- Kada sam odlučio da se prijavim na
poziciju rukovodioca ove institucije, detaljno sam proučio Zakon o Agenciji i
propise koji reguliraju ovu oblast. Osim toga, posao vodećeg istražitelja u
SIPA-i pružao mi je mogućnost da sagledam realno stanje kada je riječ o borbi
protiv najtežih oblika kriminala u BiH. Potpuno je jasno, a to, čini mi se,
nije ni tajna, da je ova agencija formirana samo kako bi bili zadovoljeni
formalni uvjeti za liberalizaciju viznog režima BiH, a ne kao izraz stvarne
političke volje u BiH. To se najbolje vidi iz vrlo nespretnih, nepreciznih i
nejasnih odredaba Zakona o Agenciji, koje možete tumačiti na način kako vam u
datom momentu odgovara.
Osim toga, izmjenama Zakona o sukobu interesa Agenciji je pripalo Odjeljenje za
sukob interesa, što je do tada bilo u nadležnosti CIK-a, a nad kojim,
praktično, mi nemamo nikakve stvarne nadležnosti niti kao Agencija odlučujemo o
eventualnom sukobu interesa niti imamo uvid u predmete o kojima se odlučuje.
Direktor i zamjenik direktora Agencije po funkciji su članovi Komisije za
odlučivanje o sukobu interesa, i kao pojedinci imamo pravo glasa na sjednici.
Međutim, naš glas u konačnici ne može ništa promijeniti.
Najveća
manjkavost
No, Zakon o
zaštiti prijavitelja korupcije isključivo je u nadležnosti APIK-a. Ko su
prijavitelji korupcije u BiH i može li ih Agencija zaštititi?
- Da, ako su zaposleni u institucijama
BiH i ako su prijavili korupciju u dobroj vjeri. Nažalost, Zakon štiti samo
osobe zaposlene u institucijama BiH, što je, prema mom mišljenju, njegova
najveća manjkavost. Imali smo slučajeve da prijavitelj korupcije u dobroj vjeri
prijavi korupciju, ali ga ne možemo zaštititi jer nije zaposlen u institucijama
BiH, već u nekom javnom preduzeću ili na drugom nivou vlasti. S druge strane, dobro
je da je BiH donijela kakav-takav zakon koji štiti prijavitelje korupcije, jer
prije decembra 2013. godine nismo imali nikakav. Upravo primjenom tog zakona
Agencija je spriječila da jedan prijavitelj korupcije iz institucije BiH ostane
bez posla, što je prvi takav slučaj u regionu.
Koliko je
Agencija do sada imala zahtjeva za dodjelu statusa uzbunjivača?
- Imali smo takvih 13 zahtjeva, od
kojih je deset odbijeno, dok su tri statusa dodijeljena osobama zaposlenim u
institucijama BiH.
Agencija je
svojim mandatom ograničena uglavnom na prevenciju korupcije, a javnost očekuje
opipljivije i stvarne rezultate. Može li suzbijanje korupcije u BiH biti
efikasnije?
- Ne samo da može, već mora! U BiH ne
govorimo o pojedinačnim koruptivnim krivičnim djelima, već o sistemskoj
korupciji koja uništava sve potencijale koje ima ova zemlja. A ima ih ili ih
je, makar, imala mnogo. Jednoglasno usvajanje Strategije za borbu protiv
korupcije 2015.-2019. i pratećeg Akcionog plana na državnom nivou, a sada i
prihvatanje aplikacije BiH za članstvo u EU, ulijeva mi nadu da će ubuduće
morati biti više sluha za borbu protiv korupcije, kao gorućeg problema u
zemlji.
Najviše prijava na rukovodioce ministarstava i
policiju
U kojoj oblasti
u BiH je korupcija najzastupljenija, bar prema prijavama i informacijama koje
dolaze do APIK-a?
- Najviše prijava, prema evidenciji
koja je napravljena u Agenciji, što je navedeno i u izvještaju za prošlu godinu
koji je usvojila Parlamentarna skupština BiH, odnosilo se na pritužbe na rad
rukovodilaca ministarstava, zatim na rad policijskih službenika, zloupotrebu
službenog položaja, diskriminaciju i mobing, podmićivanje policijskih
službenika, odavanje tajnih podataka, nepravilnosti u radu i nepravilnosti u
vezi s provođenjem javnog oglasa za zapošljavanje.
Revizorski izvještaji i kamen spoticanja
Brojni
revizorski izvještaji ukazuju na nepravilnosti u radu institucija BiH. Može li
Agencija inicirati određene mjere kako bi odgovorni bili sankcionirani?
-
Ono što mi u postojećim zakonskim okvirima možemo učiniti je da pravosudnim
institucijama, kroz prijave koje dobivamo, ukažemo na određenu nepravilnost u
radu pojedinca i institucije. U tom smislu, obaveza svih institucija je da
sarađuju s nama i da nas informiraju o tome šta je urađeno po određenoj prijavi.
Međutim, potcrtavam, Zakon ne propisuje sankciju ukoliko pojedinac ili
institucija ne sarađuju s Agencijom, što zapravo i jeste kamen spoticanja u
radu Agencije.