Direktor Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije za Oslobođenje govori, između ostalog, i o tome kako smanjiti koruptivni uticaj na poslovni sektor u BiH
Gospodine
Šabotiću, postoji li neka procjena o tome koliko stranih investitora je
otjerano iz BiH zbog korupcije ili ih je ona obeshrabrila da ulažu u BiH?
- Da bi strani investitori ulagali u BiH, mora
biti ispunjen osnovni uslov, a to je politički stabilna zemlja. Sigurno je da
se niko od investitora ne želi usuditi da ulaže u
politički nestabilnu zemlju, u kojoj je vrlo visoka stopa korupcije.
Iako su brojevi neumoljivi i pokazuju da
posljednjih godina nije zabilježen nikakav napredak u BiH, mislim da napretka,
ipak, ima naročito u dijelu koji se odnosi na uspostavu sistema za prevenciju
korupcije.
Na
konferenciji “Izgledi za napredak” u organizaciji Američko-bosanske fondacije i
Centra za transatlantske odnose (SAIS) prije godinu i po Peter Ainsworth iz
Ureda za inostrani tužilački razvoj i obuku Ministarstva pravde SAD-a je rekao
da neke od velikih korporacija koje su do sada plaćale visoke kazne zbog
korupcije neće doći u BiH jer je ovdje stepen opasnosti od ponavljanja grijeha
i novog korupcijskog skandala velik. Kako ovo komentarišete?
- Činjenica je da institucije u BiH trebaju
više poraditi na suzbijanju koruptivnih ponašanja kako bi uvjerile međunarodne
kompanije da smo napravili progres u borbi protiv korupcije. To bi, svakako,
otvorilo vrata stranim ulagačima u BiH.
Eliminirati
rizična mjesta
Moram
istaći da je Agencija u Strategiji za borbu protiv korupcije 2015-2019.
posvetila dosta pažnje pitanju prevencije korupcije u privredi, sa akcentom na
poslovanje sa budžetskim institucijama, predvidjevši u njoj nekoliko strateških
programa. Cilj tih programa i mjera je smanjivanje koruptivnog utjecaja na
poslovanje biznisa sa budžetskim institucijama, poboljšanje transparentnosti i
odgovornosti javnih nabavki, te uvođenje mjera integriteta za biznis-subjekte.
Provođenjem
mjera iz akcionih planova, institucije će dodatno ojačati integritet,
prepoznati i eliminirati rizična mjesta za nastanak korupcije.
BiH
ima Strategiju za borbu protiv korupcije za period 2015-2019, kao i Akcioni
plan. Da li se ova dva dokumenta provode i da li se njima posebno analizira
šteta koju korupcija pravi bh. ekonomiji?
-
U Strategiji za borbu protiv korupcije 2015-2019. i pratećem Akcionom planu
naveli smo da poseban značaj za jačanje uloge privatnog sektora u borbi protiv
korupcije imaju privredne komore i druge forme udruživanja privrednih
subjekata. Javne institucije treba da privrednim komorama omoguće priliku da
iznesu probleme koji su povezani sa korupcijom, šteti koju trpe zbog toga i konkretnim
modalitetima korupcije. Privredne komore treba uključiti i u planiranje
antikoruptivnih mjera i aktivnosti, posebno na planu javnih nabavki.
Kada
je riječ o provođenju mjera iz Strategije i AP-a, u januaru smo uradili
monitoring provođenja Strategije za prvu godinu od njenog donošenja. Tom
prilikom je konstatovano da je u prvoj godini od ukupno 98 aktivnosti u
potpunosti provedeno 27 posto, tri posto aktivnosti nije provedeno, dok je 70
posto aktivnosti sa statusom realizacija u toku. U odnosu na prethodnu
Strategiju, dinamika realizacije aktivnosti je znatno bolja.
Da
li je bh. ekonomija talac korupcije?
-
Jeste, nažalost! Ali ne samo ekonomija. Svaki građanin, pojedinac u ovoj
zemlji, talac je korupcije. I zbog toga se svako od nas pojedinačno protiv nje
treba boriti. S druge strane, javne institucije trebaju i moraju raditi svoj
posao i opravdati svrhu postojanja. Institucije BiH odgovaraju građanima, a ne
samima sebi.
Koliko
su druge službe u BiH uključene u borbu protiv korupcije, konkretno, kakvu
ulogu u sprečavanju korupcije ima notarska služba u BiH i na koji način to oni
rade?
-
Prilikom izrade Strategije za borbu protiv korupcije 2015-2019, Agencija je
prepoznala značaj uključivanja svih aktera u borbu protiv korupcije. Strategija
i Akcioni plan tretiraju oblast prevencije, otkrivanja, procesuiranja,
koordinacije, represije, poboljšanja zakonodavnog okvira, povećanja kapaciteta
institucija, obuka i podizanja javne podrške za borbu protiv korupcije. S tim u
vezi, Agencija je ostvarila saradnju sa svim institucijama u BiH, među kojima
je i Notarska komora FBiH, koju smo prepoznali kao izuzetno bitnu kada je riječ
o prevenciji korupcije u dijelu privatnog sektora.
Nedavno
smo održali obuku za predstavnike Notarske komore FBiH na kojoj su teme bile prevencija
i koordinacija borbe protiv korupcije, jačanje integriteta, kao i sistem borbe
protiv korupcije u BiH.
Prepoznata
je važna uloga etičkih kodeksa koji se primjenjuju u notarskim komorama, a koji
predstavljaju značajan alat u borbi protiv korupcije.
Notare
su zanimale i mjere za otkrivanje i sprečavanje pranja novca i finansiranja
terorističkih aktivnosti u skladu sa Zakonom, s obzirom na to da su ih, među
ostalim, obavezni provoditi. Iako Agencija za prevenciju korupcije nema
nadležnosti u vezi sa ovom problematikom, iz ranije prakse kada sam obavljao
funkciju šefa Odsjeka za istrage u Finansijsko-obavještajnom odjelu SIPA,
podijelio sam sa kolegama notarima iskustva i ukazao na dijelove koji su bitni
za njihov rad. Pojasnio sam da je, u skladu sa Zakonom, obveznik dužan da
izradi procjenu rizika kojom utvrđuje stepen rizičnosti grupa klijenata ili
pojedinog klijenta, poslovnog odnosa, transakcije ili proizvoda u vezi s
mogućnošću zloupotrebe u svrhe pranja novca ili finansiranja terorističkih aktivnosti.
Važna
uloga notara
Tokom
obuke iznio sam i negativne prakse prema kojima su pojedini notari, bez obzira
na to što su obveznici, znali sugerisati klijentima kako da dođu do određenog
cilja. Tačnije, da izvrše kupovinu nekretnine, a da se u ugovoru o kupoprodaji
ne upiše stvarna vrijednost, već da se ona u ugovoru umanji za onaj iznos za
koji klijent eventualno ne može dokazati porijeklo novca. S druge strane, da
dio novca koji potiče od nezakonitih radnji (predikatnog krivičnog djela) kupcu
bude isplaćen u gotovini. U ovakvim slučajevima uloga notara je negativna, jer
on savjetuje kupca i prodavca da kroz ugovor ne bude prikazan stvarni iznos za
ono što je predmet kupoprodaje.
Zato
notari imaju važnu ulogu u prevenciji korupcije, jer su oni jedna od karika u
lancu koja može spriječiti krivično djelo i prijaviti pranje novca ukoliko
prilikom uspostave poslovnog odnosa sa klijentom dođu do spoznaje i indicija da
novac koji se ulaže u kupovinu može poticati od izvršenja koruptivnog krivičnog
djela ili bilo kojeg drugog predikatnog krivičnog djela.
Komuniciraju
li bh. institucije u dovoljnoj mjeri s vama i pomažu li vam u borbi protiv
korupcije?
-
Institucije i agencije na svim nivoima, javne službe i druga tijela s javnim
ovlaštenjem obavezne su da sarađuju s Agencijom, te dostavljaju sve potrebne
podatke i informacije po zahtjevu Agencije. Osnovna manjkavost Zakona je u tome
što ne postoji sankcija za one koji ne sarađuju.
Koliko
ste u ovoj godini dobili prijava za korupciju?
-
Do 1. decembra 2017. zaprimili smo 118 prijava korupcije. Moramo spomenuti i da
smo od donošenja Zakona o zaštiti osoba koje prijavljuju korupciju u
institucijama BiH imali 20 zahtjeva za dodjelu statusa. Prema našoj procjeni,
samo pet osoba koje su zatražile status zaštićenog prijavitelja ispunjavale su
zakonom propisane uslove, te smo u tih pet slučajeva dodijelili status.